Cytomegalia

Jakie witaminy są najważniejsze

Mocna kawa wypita zaraz po obudzeniu? Karmelowy batonik na drugie śniadanie? Głęboko mrożona pizza odgrzana w kuchence mikrofalowej? Jeśli tak można streścić dzień przeciętnego, zapracowanego Kowalskiego z punktu widzenia jego nawyków żywieniowych, nasuwa się dość retoryczne pytanie – czy dostarcza on swemu organizmowi odpowiednie dawki niezbędnych witamin?

Nim zestresowany i pracujący w nadgodzinach amator fast foodów podejmie decyzję o wprowadzeniu do swej diety właściwych składników odżywczych – w postaci pełnowartościowych pokarmów oraz wysokiej jakości suplementów żywieniowych – warto przyjrzeć się poglądowemu zestawieniu informacji na temat witamin.

Witamina C – dla skutecznej walki z infekcjami i podniesienia odporności

Zakres pozytywnego działania witaminy C (kwasu askorbinowego) na ludzki organizm jest bardzo szeroki. Przede wszystkim stymuluje układ immunologiczny do walki z infekcjami o podłożu zarówno wirusowym, jak i bakteryjnym. Co więcej, poprawia krzepliwość krwi i regeneruje uszkodzone tkanki, a nawet osłabia działanie toksycznych substancji. Zapotrzebowanie na witaminę C wzrasta wśród osób, zwłaszcza dzieci, narażonych na regularny kontakt z dymem tytoniowym czy innymi zanieczyszczeniami otaczającego je środowiska.

Naturalnymi źródłami witaminy C są owoce dzikiej róży, czarna porzeczka, truskawki, nać pietruszki, jagody, papryka oraz chrzan i rzeżucha. Natomiast w formie syntetycznej, witamina C występuje w postaci tabletek, tabletek o opóźnionym działaniu oraz w proszku.

Witamina D darem od słońca

Faktem jest, że ta właśnie witamina (kalcyferol) powstaje w komórkach skóry pod wpływem promieni słonecznych – promieni ultrafioletowych. Ma kluczowe znaczenie dla prawidłowej przemiany wapniowo-fosforowej. Łagodzi stany zapalne i wspiera układ odpornościowy. Wzmacnia zęby oraz kości. Ma również wpływ na procesy krwiotwórcze. Już chociażby wśród ciężarnych kobiet znacznie zmniejsza ryzyko cukrzycy ciążowej, pojawienia się stanu przedrzucawkowego oraz zakażeń pochwy czy niskiej masy urodzeniowej noworodka.

Jakie są źródła witaminy D? Oprócz słonecznej suplementacji, uzupełnić można jej niedobory stosując tran, spożywając tłuste ryby morskie, żółtka jaj, masło, drożdże i kiełki pszenicy, a także pełnotłuste przetwory mleczne. W wielu przypadkach okazuje się konieczna suplementacja preparatami witaminy D3 w połączeniu z witaminą K2.

Zapobiegająca anemii witamina B12

Bez wątpienia to właśnie witaminy z grupy B, w tym kobalamina (B12), mają ogromny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego – poprawiają koncentrację i pamięć, uspokajają. Witamina B12 – tak zwana witamina przeciwanemiczna – przyczynia się do odpowiedniego tworzenia czerwonych ciałek krwi. Wzmacnia szpik kostny i zmniejsza zmęczenie. Jej niedobór może prowadzić nawet do niedokrwistości złośliwej.

Witaminę B12 pozyskać można wyłącznie z produktów pochodzenia zwierzęcego – jajek, wątróbki czy sera. W przypadku wegetarian, konieczna jest suplementacja preparatami witaminowymi, ewentualnie spożywanie produktów żywnościowych, wzbogaconych kompleksem witamin B, w tym właśnie B12.

Lista zalet składników odżywczych, jakimi są witaminy, mogłaby być o wiele dłuższa: witamina E dla prawidłowych procesów rozrodczych, zapobiegająca poronieniem, wzmacniająca skórę i naczynia krwionośne czy witamina A wspomagająca wzrok. Codzienna dieta pozbawiona witamin i minerałów pozostawia organizm bezbronnym w walce z infekcjami. Natomiast rzetelna wiedza w tej dziedzinie pomaga podjąć właściwe decyzje – dla zdrowia.

Artykuł powstał przy współpracy z portalem https://leksykonwitamin.pl/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

49 − = 45

syrop z dzikiej róży Wzmocnij swój organizm i zapobiegaj przeziębieniom dzięki syropowi z dzikiej róży, który mogą Państwo zamówić w atrakcyjnej cenie na atat.pl.
zywnosc-atat.pl